
Nyitó oldal
Dyslexia
Dysgraphia
Dyscalculia
Hiperaktivitás
Hipermotilitás
Magatartászavar
Mozgásterápia
Stresszoldás
Kihez fordulhatok?
Cikkek
Könyvajánló
Továbbképzések
Segíthet még...
Partnereink
Impresszum
Linkgyüjtemény
|
Hiperaktivitás
Még szakemberek esetében is gyakran előfordul, hogy összemossák a hiperaktivitás és a hipermotilitás fogalmát.
Ezért mindenekelőtt fontos tisztázni a két tünet együttes pontos tartalmát, mert különböző okokra vezethetők vissza,
és ennek megfelelően különböző kezelést igényelnek.
Hiperaktivitás jellemző tünetei:
  A hiperaktív gyermeknek nagy a mozgásigénye, rosszul tűri a monotóniát. Nagy benne az újdonság iránti igény.
Ennek a három tényezőnek a következtében aztán előfordul, hogy nem tudja végigülni a tanórákat. Különösen igaz
lehet ez akkor, ha kevésbé érdekes a tananyag, vagy csak egyszerűen nem sikerül felkelteni és fenntartani az
érdeklődését. Ilyenkor unatkozni kezd, és elkezd magának érdekesebb elfoglaltságokat találni. Zavarni kezdi az órát,
beszélget, játszik, olvas, esetleg feláll valamilyen mondvacsinált ürüggyel, csak hogy végre mozoghasson egy kicsit.
  A hiperaktivitás nagyon fontos jellemzője, hogy az ilyen gyerekeknek nincs figyelemzavara, képes kitartóan figyelni,
amennyiben újdonság utáni igénye kielégítésre kerül. Cselekvésük mindig célra irányul. Bármit is csinálnak, abban nagyon
hatékonyak. Általában gyorsabban dolgoznak, mint a többiek, ami további problémák forrásává válhat, hiszen ha
végeztek a feladatukkal és még várni kell, hogy a többiek is végezzenek unatkozni kezdenek, és biztosak lehetünk benne,
hogy találnak maguknak elfoglaltságot.
Mivel a hiperaktivitás igazából személyiségjellemzőnek tekinthető, ezért a kezelésében nem a gyerek
megváltoztatását tűzzük ki célul. El kell fogadnunk, hogy a gyerekek személyisége nagyon különböző lehet: vannak
csendes visszahúzódó, nagyszájú, barátságos gyerekek és vannak - mégha ritkán is - hiperkatív gyerekek. Ezzel a
ténnyel meg kelle barátkoznunk ahhoz, hogy kezelni tudjuk a kialakuló problémás helyzeteket. Szándékosan nem
problémás gyereket írok, mert maga a gyerek nem tekinthető problémásnak, viszont személyiségéből adódóan
könnyebben kerül zűrös helyzetekbe. Ilyenkor nagyon nagy a pedagógusok felelőssége. Fel kellene ismerniük,és el
kellene fogadniuk hogy a gyermek hiperaktív, és ennek megfelelően kellene vele bánni.
A hiperaktivitás kezelése:
  Az ilyen gyereknél tekintettel kell lenni a sajátos igényeire. Legális lehetőséget kell biztosítani számukra a felállásra
óra közben. Ők lehetnek azok akik letörlik a táblát, segítenek felakasztani a térképet, kiosztják a dolgozatokat, vagy
a feladatlapokat...stb. Mivel nagyon terhelhetőek terhelni is kell őket. Ha végeztek egy feladattal kapjanak rögtön újat,
ne legyen idejük unatkozni. Természetesen ügyelni kell arra is, hogy a feladatok érdekesek legyenek, mert a monotóniát
rosszul tűrik. Ha nem sikerül ébren tartani az érdeklődésüket elkalandoznak, és keresnek maguknak érdekesebb
elfoglaltságot.
  Adhatunk a hiperaktív gyereknek önálló feladatokat. A lényeg, hogy mindig legyen mit csinálniuk, néha felállhassanak,
és kellően érdekes legyen a számukra, amivel foglalkozniuk kell.
  Fontos, hogy a pedagógus tudatosítsa a gyerekben, hogy milyen sajátos igényei vannak, és saját példáján keresztül
mutassa meg, hogy ez elfogadható. Ilyenkor egy idő után magát a gyereket is be lehet vonni a problémás helyzetek
kezelésébe. Lehet, hogy majd éppen ő fog előállni a legjobb ötletekkel, hogy mit kellene tenni akkor, amikor előbb
végez a feladattal, mint a többiek, esetleg találhat arra is megoldást, hogyan tegye a maga számára izgalmasabbá az
unalmasabb tanulnivalókat.
A fentiekből is jól látszik, hogy ha hiperaktív gyerek van az osztályban, az többletmunkát ad a
pedagógusnak, főleg eleinte. Mégis megéri ez a többletbefektetés, hiszen elég csak belegondolnunk mennyi többlet
munkával, és felesleges idegeskedéssel jár, ha állandóan megzavarja valaki az óra menetét, eltereli a többi gyerek
figyelmét.
Fejlesztéssel foglakozó szakemberek   
Továbbképzések   
Lap tetejére!   
Vissza
|