www.tanulasinehezsegek.hu

Kulcsár Mihályné:

A tanulás öröm is lehet
Oldottan, sikeresen
LOGO-PED KM Bt., BICSKE

Tartalom


tanulási nehézségek főoldalNyitó oldal
dyslexiaDyslexia
dysgraphiaDysgraphia
dyscalculiaDyscalculia
hiperaktivitásHiperaktivitás
hipermotilitásHipermotilitás
magatartászavarMagatartászavar
mozgásterápiaMozgásterápia
stresszStresszoldás
terápiaKihez fordulhatok?
Cikkek
A tanulás öröm is lehetKönyvajánló
továbbképzésTovábbképzések
Segíthet még...
Partnereink
Impresszum
Linkgyüjtemény


Magatartászavar


A magatartászavarok megjelenési formái és okai igen változatosak lehetnek. Oka lehet közvetlenül az idegrendszer súlyos éretlensége, mint a hipermotilitás esetében. Kialakulhat másodlagos tünetként, mintegy ráépülve a tanulási nehézségekre. Ilyenkor a gyerek az állandó stresszt és kudarcot okozó helyzeteket igyekszik elkerülni, például bohóckodással, hisztivel, vagy a társai ellen irányuló agresszióval. Okozhatja a családi szocializáció problémája, mint például: a nem megfelelő anya-gyerek, apa-gyerek kapcsolat, érzelmi elhanyagolás, családon belüli erőszak, hospitalizáció... stb. Magatartászavarhoz vezethet, ha nem megfelelőek, a többségi társadalom számára nem elfogadhatóak a család által közvetített minták: például életvitelszerű bűnözés a családban. Problémát okozhat, főleg kamasz korban a kortársak egymásra gyakorolt negatív hatása, amikor "rossz társaságba" keveredik a gyerek. Szintén okai lehetnek a magatartási problémáknak az osztályközösségben kialakuló csoportdinamikai jelenségek, mint például a bűnbakképzés vagy az ellenállás.

A magatartás zavarok kezelése
  Természetesen a kezelésnek igazodnia kell a magatartászavar okához. Az idegrendszer éretlensége következtében közvetlenül kialakuló magatartás zavar jól kezelhető mozgásterápiával.
  A mozgásterápia szintén célravezető lehet, ha a magatartászavar másodlagos tünetként alakul ki, ráépül a tanulási nehézségekre. Ilyenkor, mivel egyre könnyebbé válik a tanulás, egyre kevesebb kudarc éri a gyereket a problémát kiváltó ok szűnik meg. A sikerélmények hatására lassan elkezd megváltozni a viselkedés is, enyhülnek a magatartási tünetek. Ebben az esetben célravezetőek lehetnek a különböző stresszoldó technikák is, amelyek segítenek feldolgozni a korábbi kudarcok hatásait, és ezáltal meggyorsítják a viselkedésben bekövetkező pozitív változásokat.
  A családi szocializáció problémáit, a korai negatív tapasztalatok hatásait szintén jól enyhíthetjük a stersszoldó technikák segítségével. Bizonyos esetekben célravezető lehet a családterápia, vagy a gyermek egyéni pszichoterápiája.
  A család által közvetített negatív normarendszert, a kortárs csoport káros hatásait illetve bizonyos esetekben a családi szocializáció problémáit is enyhíthetjük azáltal, ha megtanítjuk a gyerekeket, hogyan kezeljék konfliktusaikat, fejlesztjük empátiás készségüket, és segítjük őket abban, hogy kialakuljon a felelősségérzetük, megtanuljanak szembenézni problémáikkal. Ebben nyújthat hatékony segítséget pedagógusok és problémával küzdő gyerekek számára is a (ki)útkereső program.
  A csoportdinamikai jelenségek kezelése megtanulható. Ma már jelentős mennyiségű szakirodalom áll rendelkezésre a témában, valamint ebben a kérdéskörben is hasznos segítséget kaphatnak a pedagógusok a (ki)útkereső programtól.


Fejlesztéssel foglakozó szakemberek    Továbbképzések    Lap tetejére!    Vissza