www.tanulasinehezsegek.hu
| ![]() |
Kulcsár Mihályné:
A tanulás öröm is lehet
Oldottan, sikeresen |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() < |
StresszoldásHogyan tesszük tönkre gyermekeinket?
A tanulási nehézségek okai között az idegrendszer részleges éretlenségén kívül nagyon gyakran szerepel a tanulás
lelki feltételeinek megromlása. Könnyen belátható, hogy a kudarcélmények, a negatív megerősítés hogyan
változtathatja át a tanulás kezdetben örömteli folyamatát szenvedéssé. A tanulással vagy a teljesítménnyel kapcsolatos stressz és annak negatív hatásai nem természetes velejárói az
életnek! Nagyon nagy felelőssége van a szülőknek és a gyerekekkel foglalkozó pedagógusoknak az
elkerülésében. Szülőként gondoljunk csak arra, hogy amikor túl korán, túl sokat követelünk a gyerektől a legjobb szándékunk
ellenére sem megkönnyíteni fogjuk az iskolai évait, hanem esetleg egy életre elvesszük a kedvét a tanulástól.
Esetleg hozzájárulunk valamilyen tanulási nehézség kialakulásához. Nem tragédia, ha a gyerekünk nem tanul meg
írni, olvasni még az iskolába lépés előtt. Sőt! Az óvodás gyerek éretlen idegrendszerét szinte megoldhatatlan
feladat elé állítják az ilyen próbálkozások. Nincs stresszkeltőbb helyzet egy gyerek számára, mint teljesítményével
elégedetlen, ideges, vagy erőszakos szülő. De még csak mérgesnek sem kell az anyukának lennie ahhoz, hogy
lelki sérüléseket okozzon gyermekének. Bőven elég a gyerek számára az a tudat, hogy nem tudott megfelelni
valamilyen elvárásnak. Természetesen nem csak a szülők felelősségéről beszélhetünk. Egy életre megnyomorítja a diákját az a tanító,
aki nevetségessé teszi, vagy összeszidja az osztály előtt a csúnyán író, vagy nehezen olvasó gyereket. Attól,
hogy valaki rondán ír, vagy nehezen olvas még nem dől össze a világ. Szakszerű segítséggel és egy kis
biztatással csodákat tehetünk, de nem hiszem, hogy a szidások hatására bárkinek is tartósan javulna az iskolai
teljesítménye. Érdemes szem előtt tartani, hogy a fiatal felnőttkorban képes az ember a legrövidebb idő alatt a legnagyobb
mennyiségű tananyagot elsajátítani. Annak a fiatalnak, akinek nem vették el a kedvét a tanulástól, nem
akadályozzák stressznyomok a teljesítményét nem fog problémát jelenteni bármilyen tananyag elsajátítása.
Nem feltétlenül kell az általános iskolai teljesítményt erőltetnünk, hiszen van az életnek egy olyan szakasza
amikor az általános, de még a középiskolai tananyag is nevetségesen kevésnek tűnik és játszva elsajátítható.
Egyetlen egészséges lelkületű, ép intellektusú huszonévesnek sem jelenthet problémát, a korábbi hiányosságok
villámgyors ledolgozása. Amikor saját negatív tapasztalatainktól hajtva, már óvodás korban erőltetjük a
nyelvoktatást, hogy az egyetemi évek alatt ne okozzon problémát gyerekünknek, csak arról feledkezünk meg,
hogy a szenvedéseink forrása igazából nem a nyelvtanulás volt, hanem a tanulással szemben bennünk kialakult
negatív beállítódás. Görcsös igyekezetünkben, hogy segítsünk éppen ezt a negatív beállítódást adjuk tovább
gyermekünknek. Persze nem vagyunk hibátlanok. Óhatatlanul árthatunk, még legjobb szándékunk ellenére is a saját, vagy a ránk
bízott gyerekeknek. Hiszem, hogy nincs olyan szülő, vagy elkötelezett pedagógus, aki ne a legjobbat akarná.
Más kérdés, hogy a jó szándék sajnos nem elég, és nemhogy a szülőket de még a pedagógusokat sem készíti
fel senki a tanulási nehézséggel, esetleg más hátrányokkal küzdő gyermekek kezelésére. Szerencsére ma már
igen nagy irodalma van a stressznek és akad bőven jól felkészült szakember is, aki adott esetben a szülő, vagy
a pedagógus segítségére siethet. Igen jó eredményeket lehet elérni a kineziológia, vagy az izomkontroll
segítségével. Ha arra gyanakszik, hogy gyermeke problémája a stresszel kapcsolatos bizalommal fordulhat az általunk
Amennyiben mélyebben érdekli a téma, szeretne többet tudni a stressz káros hatásairól, szeretné elsajátítani a
stresszoldó technikákat ismerje meg |