www.tanulasinehezsegek.hu

Kulcsár Mihályné:

A tanulás öröm is lehet
Oldottan, sikeresen
LOGO-PED KM Bt., BICSKE

Tartalom


tanulási nehézségek főoldalNyitó oldal
dyslexiaDyslexia
dysgraphiaDysgraphia
dyscalculiaDyscalculia
hiperaktivitásHiperaktivitás
hipermotilitásHipermotilitás
magatartászavarMagatartászavar
mozgásterápiaMozgásterápia
stresszStresszoldás
terápiaKihez fordulhatok?
Cikkek
A tanulás öröm is lehetKönyvajánló
továbbképzésTovábbképzések
Segíthet még...
Partnereink
Impresszum
Linkgyüjtemény


Segíthet még!




A táplálkozás szerepe

Ahhoz, hogy egy kisgyermek megfelelően fejlődjön, sok tényezőnek kell egy időben meglennie. Az első életévben például megfelelő mennyiségű és minőségű ételre, személyes kapcsolatra, dédelgetésre, szeretetre, nyugalomra, jó játékeszközökre, szabad mozgáslehetőségre és jó higiéniájú környezetre van szüksége az optimális fejlődéshez. A szükséges dolgok listája később szem szűkül és mindig előkelő helyet foglal el rajta a táplálkozás.

Különösen nagy jelentősége van az első életévben. Kutatások kimutatták, hogy ebben az időszakban az éhezés nagyon súlyos következményekkel járhat. A táplálékhiány hatására leáll az idegsejtek vándorlása, az egy megreked a fejlődésben. Problémát okozhat ha a rendelkezésre álló táplálék minősége nem megfelelő. Az idegrendszer másik fontos érési folyamata az idegrostok velősödése, amelyre szintén nagy hatással a van a táplálkozás, ugyanis viszonylag nagymennyiségű foszfor bevitelét igényli, amely általában nem, vagy csak kis mennyiségben található meg a hétköznapi táplálékban.

Igaz, hogy az idegsejtek vándorlása két éves kor körül befejeződik, és a velősödési folyamatok is lezárulnak a tízedik, tizenkettedik életév környékén, de a táplálkozás fontos szerepe ezután is megmarad. Az idegrendszeri ingerületvezetési folyamatok igen energiaigényesek. Ezt az energiát a szervezet számára a táplálék biztosítja. A puszta energia bevitelen túl igen nagy jelentősége van a továbbiakban is a táplálék minőségének, hiszen az idegrendszer működése nemcsak rengeteg energiát használ, hanem biokémiai sajátosságai miatt igen nagy szerep jut benne a vitaminoknak, ásványi anyagoknak és nyomelemeknek. Ennek fényében belátható, hogy minden életkornak megvan a maga sajátos táplálékigénye, amit érdemes szem előtt tartani a gyermek étrendjében.

Az első időszak legfontosabb tápláléka az anyatej, méghozzá a gyermek saját édesanyjának teje. Kutatások kimutatták, hogy az anyatej összetételében alkalmazkodik a baba igényeihez, ráadásul ellátja a szervezet védelmét, amíg a csecsemő immunrendszere fejletlen.

A későbbi időszakokban is fontos a kellően változatos, tartalmas táplálék. Például a velősödési folyamatokhoz elengedhetetlen foszfor nagyobb mennyiségben fordul elő a tojássárgájában, és az állati velőben. Ezért szerencsés, ha ezek rendszeres fogyasztását beépítjük a gyermek étrendjébe.

A későbbi allergiás tünetek kialakulása és a három éves kor előtti eper, málna és tehéntejfogyasztás között is kapcsolatot találtak a kutatók. Érdemes ezt szem előtt tartanunk, amikor gyermekünknek gyümölcsöt vásárolunk, vagy fontolóra vesszük a kakaó reggeli bevezetését. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a tejcsokoládé is tehéntejet tartalmaz!!)

A fenti példákon túl ki kell még emelnem a rendszeres táplálkozás jelentősségét. A modern étrend kiegészítőkkel, már szinte minden tápanyag pótolható. Ezek fogyasztása ellenére is problémákat okozhatnak az iskolai teljesítményben a helytelen táplálkozási szokások. Nem lehet teljesítményt elvárni attól az iskolás gyerektől, aki reggeli nélkül megy iskolába. A tanulás roppant energiaigényes. Reggeli nélkül komoly deficit támadhat a gyermek energiaháztartásában. Ilyenkor lankad a figyelem, esetleg türelmetlenség, ingerlékenység lép fel. A kisiskolás izeg-mozog, nem tud megülni a padban, rosszul teljesít. Az első órákban szabályos tanulási zavarokat produkálhat, amit könnyedén megelőzhetnének szülei egy gondosan összeállított reggelivel.

A reggeli összeállításánál azt kell szemelőt tartani, hogy nem hirtelen nagy mennyiségű energiára van szükség, hanem hosszabb időn keresztül folyamatos energiaellátásra. Fontos szempont, hogy a reggeli megemésztése ne terhelje meg túlságosan a szervezetet, mert egy nehezen emészthető étel esetén a vér nagy része az emésztőszervekhez áramlik, a figyelem ismét csak romlik, álmosság, ásítozás az eredmény.

A fentiek tükrében érthető, hogy miért nem szerencsés reggeli egy szelet csokoládé. Hatása hirtelen nagymennyiségű energialöket, amely talán már az első óra közepére kifullad, és utána bekövetkezik a teljesítményromlás. Szintén nem szerencsés a nehéz húsos, vagy zsíros ételek fogyasztása, mert emésztésük annyira leköti a szervezet erőforrásait, hogy a tanulásra hosszú órákra nem marad energia. A növényi eredetű táplálék általában könnyebben emészthető.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor mit reggelizzen a gyerek. Ennek megválaszolására álljon itt néhány példareggeli, de természetesen bármilyen megoldás jó, amely figyelembe veszi a fenti alapelveket.
- Valamilyen gabonapehely (pl.: rozs-, vagy zabpehely), esetleg müzli, gyümölcslével, szezonális gyümölcsökkel.
- Gyerektea, vajas kenyér (szerencsésebb teljes kiőrlésű, vagy rozslisztből), friss szezonális zöldséggel, esetleg felvágottal (lehetőleg baromfiból, és minél kevesebb mesterséges adalékot tartalmazzon).
- Teljes kiőrlésű gabonapehely, vagy müzli joghurttal, aszalt gyümölccsel.

Az itt olvasottak, természetesen nem nyújtanak teljes képet a témáról. Akit közelebbről is érdekel a téma, szeretne többet tenni saját és gyermeke egészsége érdekében, az látogasson el a következő weboldalra:



Fejlesztő játékok

A gyermekek optimális fejlődéséhez elengedhetetlenül fontosak a megfelelő, rendelkezésre álló játékeszközök. Minden életkori szakasznak megvannak a sajátos igényei, amit nem szabad figyelmen kívül hagynunk a játékok kiválasztásánál.

A témával kapcsolatban hasznos segítséget talál a következő weboldalon:



Anya magzat kapcsolatanalízis

A témával kapcsolatban bővebb információkat talál a következő weboldalakon: Raffai Jenő és Hidas György elérhetőségei    Hidas György cikke a kapcsolatanalízisről    Riport Hidas Györggyel a kapcsolatanalízisről   



Diapozitív

A témával kapcsolatban bővebb információkat talál a következő weboldalon: Diapozitív   


Fejlesztéssel foglakozó szakemberek    Továbbképzések    Lap tetejére!    Vissza