www.tanulasinehezsegek.hu

Kulcsár Mihályné:

A tanulás öröm is lehet
Oldottan, sikeresen
LOGO-PED KM Bt., BICSKE

Tartalom


tanulási nehézségek főoldalNyitó oldal
dyslexiaDyslexia
dysgraphiaDysgraphia
dyscalculiaDyscalculia
hiperaktivitásHiperaktivitás
hipermotilitásHipermotilitás
magatartászavarMagatartászavar
mozgásterápiaMozgásterápia
stresszStresszoldás
terápiaKihez fordulhatok?
Cikkek
A tanulás öröm is lehetKönyvajánló
továbbképzésTovábbképzések
Segíthet még...
Partnereink
Impresszum
Linkgyüjtemény

A tanulás öröm is lehet



A tanulási nehézség és magatartászavar megelőzhető és oldható

Napjainkban egyre szaporodik a tanulási nehézséggel és magatartászavarokkal küzdő gyermekek száma. Egyre több szülőnek kell szembesülnie azzal, hogy gyereke valamelyik tárgyból vagy tárgyakból nem tud lépést tartani a társaival, nem tud megülni az iskolapadban, nehezen illeszkedik be és nem, vagy csak részben tud megfelelni az iskolában vele szemben támasztott követelményeknek. Divatos lett dyslexiáról, dysgráphiáról, vagy dyscalculiáról beszélni, felmentést kérni valamely tantárgy alól.

Olyan szülőknek és pedagógusoknak állítottuk össze weboldalunkat, akik érintettek a fenti problémák által, de nem akarnak belenyugodni tehetetlenségükbe, nem adták fel a reményt, hogy megoldást találjanak, a saját, vagy a rájuk bízott gyerekek problémáira.



Fejleszthető-e tornával az értő olvasás, az írás, a számolás?

Elsőre talán még a kérdés is furcsának tűnik. Valóban elképzelhető lenne, hogy az írás-, vagy olvasászavarral, esetleg számolási nehézséggel küzdő gyerekek jól fejleszthetőek bizonyos tornagyakorlatok segítségével? Lehet-e, hogy bizonyos mozgások következetes és szorgos ismétlésének hatására javul az iskolai teljesítmény olyan konkrét területeken, mint az írás, az olvasás vagy a matematika? (dyslexia, dysgraphi, dyscalculia mozgásterápiája - a teljes cikk itt olvasható)



A stressz hatása az iskolai teljesítményre - Oldhatók-e a tanulás, tanítás során keletkezett pszichés gátlások?

Elképzelhető-e, hogy valaki örömmel tanul? Elérhető-e, hogy a gyerekek jókedvvel menjenek iskolába, és az órákon szorongás helyett a felfedezés kellemes izgalmát éljék át?

A tanulási nehézségek másik leggyakoribb oka a teljesítménnyel kapcsolatos szorongás, és az iskolához,tanuláshoz kötődő stressz. A tanulás ösztöntevékenység. Kielégítése, más ösztöntevékenységekhez hasonlóan örömérzéssel jár (pl.: evés, ivás, ürítés, játék...stb). Ha ez eltűnik biztosak lehetünk benne, hogy valami nagy baj van. (stresszoldó eljárások - a teljes cikk itt olvasható)



Amire még érdemes odafigyelni

Már az eddigiekből is kiderült, hogy a tanulási- és magatartászavarok számos okra vezethetőek vissza. A fentiekben említést tettünk talán a két legfontosabb okcsoportról az idegrendszer részleges éretlenségéről, és a stressznek a tanítási, tanulási folyamatra gyakorolt hatásáról. Természetesen, ha mindent meg akarunk tenni gyermekünk egészséges fejlődése érdekében nem feledkezhetünk meg az egészséges táplálkozásról, a gyermekünk rendelkezésére bocsátott megfelelő játékeszközökről és a nevelési stílusról sem. (segíthet még! - a teljes cikk itt olvasható!)









 


Fejleszthető-e tornával az értő olvasás, az írás, a számolás?




Elsőre talán még a kérdés is furcsának tűnik. Valóban elképzelhető lenne, hogy az írás-, vagy olvasászavarral, esetleg számolási nehézséggel küzdő gyerekek jól fejleszthetőek bizonyos tornagyakorlatok segítségével? Lehet-e, hogy bizonyos mozgások következetes és szorgos ismétlésének hatására javul az iskolai teljesítmény olyan konkrét területeken, mint az írás, az olvasás vagy a matematika?

A tanulási nehézségek hátterében nagyjából az esetek 70%-ban megtalálható az idegrendszer részleges éretlensége, sérülése, vagy hibás szerveződése. Többnyire, ha sikerül felszámolni az idegrendszer szerveződésébe becsúszott hibákat, a tanulási nehézségek tünetei jelentősen csökkenek: javul az olvasás, a helyesírás, szebbé válik a külalak, oldódnak a számolási nehézségek.

Az idegrendszerünkre a legközvetlenebb módon a mozgáson keresztül lehet hatni. Az idegrendszer érése, és a mozgásfejlődés szoros egységben valósul meg. Az idegrendszer fejlődése egyre újabb és újabb mozgásformák megjelenését teszi lehetővé, ezeknek a mozgásoknak a gyakorlása pedig visszahat az idegrendszerre, elősegíti fejlődését, érési folyamatait.

A mozgásfejlődés, és vele együtt az idegrendszer fejlődése szigorú hierarchia szerint valósul meg. Ha kimaradnak egyes lépések, vagy nincs elegendő idő, esetleg elegendő tér és lehetőség a gyakorlásra akkor hibák csúszhatnak a fejlődésbe. Az idegrendszer egyes területei alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában jelennek meg tanulási nehézség formájában.

Mozgásterápia segítségével lehetőséget biztosíthatunk az idegrendszer számára, hogy bepótolja lemaradásait. Ilyenkor az idegrendszer fejlődésével párhuzamosan csökkennek a tanulási nehézségek, esetleg teljesen el is tűnnek.

Ha megmaradnak bizonyos maradványtünetek, vagy annak ellenére, hogy a gyerek tanulási nehézségekkel küzd, nem sikerül az idegrendszerében alulszervezettségre, vagy éretlenségre utaló nyomot találni, alaposan feltételezhető, hogy esetében a tanulás lelki feltételei nem adottak. Valószínűleg erős teljesítményszorongással, vagy iskolával kapcsolatos stresszel küzd.



Mozgásterápia    Fejlesztéssel foglalkozó szakemberek    Továbbképzések    Dyslexia    Dysgraphi    Dyscalculia    Vissza    Lap tetejére!







 


A stressz hatása az iskolai teljesítményre
Oldhatók-e a tanulás, tanítás során keletkezett pszichés gátlások?



Elképzelhető-e, hogy valaki örömmel tanul? Elérhető-e, hogy a gyerekek jókedvvel menjenek iskolába, és az órákon szorongás helyett a felfedezés kellemes izgalmát éljék át?

A tanulási nehézségek másik leggyakoribb oka a teljesítménnyel kapcsolatos szorongás, és az iskolához, tanuláshoz kötődő stressz. A tanulás ösztöntevékenység. Kielégítése, más ösztöntevékenységekhez hasonlóan örömérzéssel jár(pl.: evés, ivás, ürítés, játék...stb). Ha ez eltűnik biztosak lehetünk benne, hogy valami nagy baj van. Gondoljanak csak arra, hogyha a gyerekünk nem örömmel lát neki az étkezésnek, hanem ellenkezik, szorong, nem hajlandó enni rögtön kétségbe esünk, és szakemberhez fordulunk. Nem kellene ennek másképp lennie a tanulás esetében sem.

Sokszor már szülőként megalapozzuk a gyermek teljesítménnyel, tanulással kapcsolatos ellenérzéseit. A legjobb szándéktól vezérelve egészen fiatal korukban - az óvodában, vagy még előtte - erőltetjük a különböző intellektuális teljesítményeket. Gyermekünk jövőbeni biztos boldogulását egyengetve, már az óvodás kor elérése előtt idegen nyelveket tanítunk, igyekszünk rávenni hosszú versek megtanulására. Akkor érzünk elégedettséget, ha már az iskolába lépése előtt megtanul írni, olvasni. Sajnos legjobb szándékaink ellenére is többet ártunk mint használunk. A verstanulás, az írás-olvasás legalább annyira függvénye az idegrendszer érettségének, mint a gyakorlásnak. Túl korai gyakoroltatásuk rengeteg kudarcélményt, meg nem felelés érzetet okoz a gyerek számára. Hiába gyakorolja erejét megfeszítve a feladatokat, nem vagy csak nagyon lassan halad, és közben folyamatosan szembesülnie kell azzal, hogy a szülei valami olyasmit várnak tőle, amire ő nem képes. Ez aztán nagyon mély sebeket ejt a gyerekek amúgy is törékeny lelkivilágában. Az ilyen gyerekek nem, hogy kedvet nem éreznek a tanulás, vagy az iskola láttán, hanem esetleg kifejezetten szoronganak, vagy igyekszenek elkerülni ezt a helyzetet. Stratégiákat alakítanak ki az iskolával, tanulással kapcsolatos helyzetek elkerülésére: megjelennek a tanulási zavarok.

Persze az ideális az lenne, ha senkinek nem kellene stresszel szembenéznie a tanulás, vagy az iskolába járás során. Természetesen ez lehetetlen, hiszen még a legjobb szándék ellenére is becsúszhatnak stressz keltő helyzetek. Mindenkinek - szülőnek, gyereknek, pedagógusnak egyaránt - lehet rossz napja. Szerencsére léteznek stresszoldó eljárások, amelyekkel csökkenthetők vagy akár teljesen meg is szüntethetők az iskolával, tanulással kapcsolatos ellenérzések.



fejlesztéssel foglalkozó szakemberek    stresszoldó eljárások    továbbképzések    Vissza    Lap tetejére!







 


Amire még érdemes odafigyelni




Már az eddigiekből is kiderült, hogy a tanulási- és magatartászavarok számos okra vezethetőek vissza. A fentiekben említést tettünk talán a két legfontosabb okcsoportról az idegrendszer részleges éretlenségéről, és a stressznek a tanítási, tanulási folyamatra gyakorolt hatásáról. Természetesen, ha mindent meg akarunk tenni gyermekünk egészséges fejlődése érdekében nem feledkezhetünk meg az egészséges táplálkozásról. (a témáról itt olvashat bővebben!)

Napjainkban egyre jobban a figyelem középpontjába kerül a magzati élet, és a magzatokat ért élmények hatása a későbbi fejlődésre. Sokszor már a magzati korban megalapozódnak későbbi személyiségbeli és egészségügyi problémák, amelyek megfelelő bánásmód esetén elkerülhetőek lennének. A magzati lét során felmerülő, traumatizáló helyzetek kezelését, a csecsemőkori fejlődés felgyorsulását eredményező módszer a dr. Raffai Jenő és dr. Hidas György által kifejlesztett anya-magzat kapcsolatanalízis. Ez a módszer már magzati korban, a keletkezésük pillanatához nagyon közel kezeli a problémás helyzeteket, és egy eddig ismeretlen mélységű és személyességű kapcsolat kialakítását teszi lehetővé a kismamák számára születendő gyermekükkel. (a témáról itt talál több információt)

Természetesen azok számára sincs veszve minden, akik már túljutottak a magzati időszakon, és vélhetőleg stresszhatások érték ezen időszak alatt. Az ő figyelmükbe ajánljuk a diapozitívot, egy különleges metódust a fogantatás és a szülés között rögzült stresszek felderítésére és oldására. (a témáról itt talál több információt)



Segíthet még! Vissza    Lap tetejére!